Про запобігання кібербулінгу!
З метою створення безпечного освітнього середовища в закладах освіти Міністерством освіти і науки України видано наказ від 28.12.2019 № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти».
Вперше в українському законодавстві визнано юридично поняття булінгу та передбачено відповідальність не тільки за вчинення, а й за приховування випадків цькування.
Верховна Рада України 18.12.2018 прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», який вперше визнає юридично поняття булінгу в українському законодавстві та передбачає відповідальність не тільки за вчинення, але й за приховування випадків булінгу.
Законом визначено, що булінг (цькування) – це діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Закон вносить зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, згідно з якими встановлюється відповідальність за булінг. Так,
Водночас законом визначено покарання за приховування випадків булінгу педагогічним, науково-педагогічним, науковим працівником, керівником або засновником закладу освіти. Так, неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу тягне за собою накладення штрафу від 850 до 1700 грн або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до 20% заробітку.
Також внесені зміни до Закону «Про освіту». Зокрема, вводиться визначення терміну «булінг» як «моральне або фізичне насильство, агресія у будь-якій формі або будь-які інші дії, вчинені з метою викликати страх, тривогу, підпорядкувати особу своїм інтересам, що мають ознаки свідомого жорстокого ставлення».
У законі визначаються механізми протидії цьому явищу, серед них:
Заклади освіти також зобов’язуються забезпечувати на своїх веб-сайтах відкритий доступ до правил учнів, плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу, порядку подання та розгляду заяв про випадки булінгу від здобувачів освіти, їхніх батьків.
Окрім того, освітньому Омбудсмену надається право здійснювати перевірку заяв про випадки булінгу в закладі освіти, повноту та своєчасність заходів реагування на такі випадки з боку педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, керівництва та засновника закладу освіти; отримувати інформацію від центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки щодо загальної кількості випадків булінгу у закладах освіти за певний період.
1Алгоритм дій працівника закладу освіти в разі виявлення випадку насильства над дитиною
2.Дії адміністрації закладу освіти в разі отримання повідомлення про жорстоке поводження з дитиною
3.Рекомендації щодо організації роботи з попередження насильства серед неповнолітніх
4.Алгоритм дій класного керівника в разі виявлення булінгу в дитячому середовищі
ЗРАЗОК ЗАЯВИ
Зразок заяви
Директору (заклад, ПІП
керівника )
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові заявника)
який (яка) проживає за адресою:
Заява
Прошу розібратися по питанню (опис ситуації та конкретних фактів).
______________
_______________
(дата)
(підпис)
Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації
1. Заходи щодо запобігання будь-яких проявів дискримінації, булінгу в закладі.
№ з/п |
Заходи |
Термін виконання |
Відповідальний |
Відмітка про виконання |
УПРАВЛІНСЬКИЙ НАПРЯМ |
||||
Первинна профілактика |
||||
1. |
Довести до відома працівників школи зміст Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18.12.2018 № 2657-VIII |
Вересень 2021 |
Бутка Л.Ф. |
|
2. |
Довести до відома працівників школи 1. Правила поведінки, права та обов’язки учнів школи 2. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) у закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування). 3. Порядок подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькування) у закладі освіти |
Вересень 2021 |
Бутка Л.Ф. |
|
3. |
Довести до відома учнів школи 1. Правила поведінки, права та обов’язки учнів школи 2. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) у закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування). 3. Порядок подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькування) у закладі освіти |
Вересень 2021 |
Бутка Л.Ф. |
|
4. |
Довести до відома батьків учнів школи 1. Правила поведінки, права та обов’язки учнів школи 2. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) у закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування). 3. Порядок подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькування) у закладі освіти |
Вересень 2021 |
Бутка Л.. |
|
5. |
Забезпечити на веб-сайті школи відкритий доступ до такої інформації та документів: 1. Правила поведінки, права та обов’язки учнів школи 2. План заходів щодо запобі-гання та протидії булінгу (цькування) на 2019/2020 навчальний рік 3. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) у закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування); 4. Порядок подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькування) у закладі освіти |
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Бутка Л.Ф. |
|
6. |
Забезпечення інформацією сайта школи щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькування)» від 18 грудня 2018 року за №2657 - VIII та покласних стендів за тематикою «У нас тільки ТАК!» |
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Бутка Л.Ф. |
|
7. |
Забезпечити постійне чергування в місцях загального користування (їдальня, коридор, роздягальня, шкільне подвір’я) і технічних приміщеннях |
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Восух Н.В. |
|
8. |
Перевірка приміщень, території школи з метою виявлення місць, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу (цькування)
|
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Мудрак О.Б. |
|
9. |
Питання профілактики булінгу (цькування) у школі розглядати на нарадах при директорі |
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Мудрак О.Б. |
|
10. |
Питання профілактики булінгу (цькування) у школі розглядати на батьківських зборах |
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Бутка Л.Ф. |
|
11. |
Ознайомлювати педагогічних працівників школи з оновленням нормативно-правової бази щодо насильства відносно та за участі дітей, порядку дій щодо виявлення і припинення фактів жорстокого поводження з дітьми або загрози його вчинення |
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Восух Н.В. |
|
12. |
Залучати педагогічних працівників школи до підвищення кваліфікації з питань профілактики булінгу (цькування) у школі |
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Восух Н.В. |
|
Діагностичний етап |
||||
13. |
Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах |
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Восух Н.В. |
|
14. |
Складання банку даних учнів «Зони ризику» та «групи ризику» |
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Бутка Л.Ф., класні керівники |
|
15. |
Діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах: - спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; - опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; - психологічні діагностики мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів; - соціальне дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах; - визначення рівня тривоги та депресії учнів. |
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Бутка л.Ф., Зозуля М.Ф. |
|
ПРОСВІТНИЦЬКИЙ НАПРЯМ |
||||
Інформаційно-профілактичні заходи |
||||
17. |
Виступ учнівського самоврядування «Як правильно дружити» |
Березень 2022 року |
Мідик Н.Л. |
|
18. |
Проходження безкоштовного курсу «Недискримінаційний підхід у навчанні» на сайті EdEra, «Протидія та попередження булінгу в закладах освіти» (освітня платформа «PROMETHEUS») |
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Бутка Л.Ф., Зозуля М.Ф. |
|
19. |
Круглий стіл для батьків «Поговоримо про булінг та кібербулінг» |
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Бутка Л.Ф., класні керівники |
|
20. |
Міні – тренінг «Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті» |
Грудень 2021 |
Зозуля М.Ф. |
|
21. |
Круглий стіл для педколективу «Безпечна школа. Маски булінгу» |
Листопад 2021 |
Мудрак О.Б. |
|
23. |
Години відвертого спілкування за участю представників Національної поліції «Не допускай проявів булінгу над собою. Допоможи другу» |
Листопад 2021 року, квітень 2022року |
Класні керівники |
|
26. |
Проведення моніторингу безпечності та комфортності закладу освіти шляхом анкетування |
Упродовж 2021/2022 навчального року |
Комісія |
|
27. |
Проведення заходів в рамках тематичного тижня «Тиждень дитячих мрій та добрих справ» |
Листопад 2021 |
Класні керівники |
|
Години психолога спрямовані на запобігання та протидію булінгу |
||||
28. |
Година спілкування «Агресія як прояв насильства» |
Листопад 2021 |
Зозуля М.Ф. |
|
29. |
Бесіда «Конфлікт та його наслідки» |
Лютий 2022 |
Зозуля М.Ф. |
|
30. |
Розвивальне заняття «Я та інші» |
Березень 2022 |
Зозуля М.Ф. |
|
31. |
Година спілкування «Кібербулінг як проблема порушення прав людини» |
Грудень 2021 |
Зозуля М.Ф. |
|
32. |
Заняття з елементами тренінгу «Обери безпечний шлях» |
Січень 2022 |
Зозуля М.Ф. |
|
33. |
Тренінг «Безпечний інтернет» |
Квітень 2022 |
Зозуля М.Ф. |
|
34. |
Розвивальне заняття «Як приборкати власних драконів» |
Травень 2022 |
Зозуля М.Ф. |
|
Робота соціального педагога спрямована на запобігання та протидію булінгу |
||||
35. |
Анкетування за методикою «Агресина поведінка» (за Є. Ільїним та П. Ковальовим) |
Листопад 2021 |
Бутка Л.Ф. |
|
36. |
Анкета «Протидія булінгу» |
Грудень 2021 |
Бутка Л.Ф. |
|
37. |
Тренінг для педагогів «Конфлікти – це норми життя?» |
Січень 2022 |
Бутка Л.Ф. |
|
38. |
Батьківський всеобуч «Агресивна поведінка підлітків. Що таке батьківський авторитет» |
Березень 2022 |
Бутка Л.Ф. |
|
39. |
Розробка пам’ятки «Маркери булінгу» |
Вересень 2021 |
Бутка Л.Ф. |
|
40. |
Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом» |
Вересень 2021 |
Бутка Л.Ф. |
|
БЕЗКОШТОВНІ «ГАРЯЧІ» ТЕЛЕФОННІ ЛІНІЇ
· Національна дитяча «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» Центру «ЛА СТРАДА-УКРАЇНА»:
0-800-500-333 (для дзвінків з мобільного)
З’явилася в Україні з початку 2013 року. Консультують компетентні в дитячих питаннях психологи, юристи та соціальні працівники. Тут маленькі українці знайдуть підтримку та пораду стосовно своїх проблем. Батьки, вчителі та вихователі матимуть змогу оперативно отримати індивідуальну консультацію стосовно порушень прав дітей. Дзвінки на лінію – безкоштовні як зі стаціонарних телефонів на всій території України, так і з мобільних усіх операторів.
· Національна «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» з питань запобігання насильству
(консультації юриста, психолога, соціального педагога):
0-800-500-335 та 116-123 (безкоштовно з міських телефонів),
0-800-500-225 та 116-111 (безкоштовно з міських телефонів)
На Національній «гарячій лінії» з попередження домашнього насильства можна отримати:
- інформаційні консультації (інформація про організації та установи, до яких можна звернутися у конкретній ситуації, перелік документів, які необхідно підготувати для звернення та інше);
- психологічні консультації (поради та підтримку психолога анонімно у телефонному режимі);
- правову допомогу (консультації та рекомендації юристів щодо конкретної ситуації, поради стосовно правильного складання необхідних документів тощо).
· Омбудсмен з прав дитини в Україні Микола Миколайович Кулеба:
(044) 255 64 50, (044) 255 76 75
· Єдиний телефонний номер системи надання безоплатної правової допомоги:
Зателефонувавши за номером 0 800 213 103 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів), можна отримати такі послуги:
- безоплатну правову допомогу дітям, які перебувають у складних життєвих обставинах;
- правові консультації;
- роз’яснення з питань отримання безоплатної правової допомоги;
- інформацію про гарячі телефонні лінії з питань надання соціальних послуг та захисту прав людини, та установи, які опікуються відповідними питаннями;
- зв'язатися з усіма центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги; отримати інформацію про їх місцезнаходження, контактні номери телефонів, інші засоби зв’язку.