Розвитку обдарованої дитини сприяє вміння дорослих створити соціально-сприятливі умови:
1. Створення сприятливих фізіологічних умов:
- забезпечення стану стабільності і спокою;
- усунення факторів, які відволікають.
2. Створення атмосфери розуміння і чуйності.
3. У взаємостосунках дорослим дотримуватися особистісно-орієнтованих напрямків, а саме:
- відрізняти вчинок від особистісних якостей дитини;
- не припускати авторитарного нав'язування своєї думки і суджень;
- уникати засудження, мотивувати діяльність позитивною установкою на дитину.
Як треба поводитися батькам з обдарованою дитиною
1. Зрозуміти дитину й усвідомити її неординарність.
2. Не ігнорувати унікальність її можливостей.
3. Не захоплюватися понад міри.
4. Не перетворювати все життя дитини в задоволення своїх високих батьківських амбіцій.
5. Створити умови для заохочення таланту.
6. Не проектувати на обдаровану дитину власні захоплення й інтереси.
7. Не культивувати необхідність досягти успіху. Не примушувати весь час робити приємне дорослим, використовуючи свою незвичайність.
8. Не заставляти надмірно захоплюватись улюбленою справою, не перевантажувати дитину.
9. Створити атмосферу творчості, не гасити інтерес.
10. Учити терпінню й заохочувати за всі старання.
11. Тактовно, делікатно допомагати.
12. Вчити програвати й не сприймати будь-яку невдачу як трагедію.
13. Намагатися всіма способами зменшити надмірну вразливість дитини.
14. Навчити дитину бути якомога менше вразливою.
15. Спокійно ставитися до емоційних перепадів малюка.
16. Вчити володіти емоціями.
17. Спробувати допомогти викорінити відчуття невпевненості в собі, трохи приземливши той ідеал, якого дитина наслідує.
18. Усе робити, що від нас залежить, аби дитина не занижувала свою самооцінку і в той же час не виставляла надмірну обдарованість напоказ.
19. Не прославляти її більш ніж інших дітей у сім'ї.
20. Допомогти налагодити стосунки з однолітками, учити бути дружнім у колективі.
21. Прагнути пояснити, що незручно поправляти інших, демонструючи свою досвідченість і перевагу.
22. Якомога більше уваги приділяти фізичній активності дитини (якщо дитина досягла результатів в інтелектуальній сфері і навпаки), щоб досягти балансу.
23. Стежити за рівнем розвитку моторики й домагатися набуття різних фізичних навичок.
24. Зрозуміти, у чому суть проблеми дитини; з чим пов'язані агресія й не сприйняття себе; що турбує малюка весь час.
25. Враховувати індивідуальність.
26. Завжди підбадьорювати дитину.
27. Тактовно звертатися до неї.
28. Зуміти створити доброзичливу атмосферу стосовно дитини не лише з близькими, але й в усіх сферах життя дитини (однолітки, вихователі, вчителі та ін.).
29. Вважати себе найщасливішими батьками.
30. Не "підрізати дитині крила", а відправлятися з нею у "політ".
Як не слід поводитися батькам з обдарованою дитиною
1. Нехтувати здібностями або надмірно підносити їх.
2. Виховувати як звичайну дитину або створити "тепличні" умови життя.
3. Вважати в дечому ненормальною або завищувати обдарованість дитини.
4. Весь час "приземляти" її або вважати недосяжною для всіх.
5. Карати за допитливість або настільки заохочувати, що це може призвести до зриву.
6. Будь якими способами сповільнювати розвиток або настільки прискорювати його, що це стане непосильним.
7. Протиставляти навмисно іншим дітям у сім'ї або ж у колективі, створювати умови для суперництва або ревнощів.
8. Не навчати комунікабельності зі своїми однолітками й культивувати в дитині відчуття переваги над ровесниками.
9. Не допомагати вирішувати проблему з оточуючими (вчителі, однолітки).
10. Підсилювати вразливість і відчуття провини.
Поради Девіда Льюїса батькам щодо розвитку обдарованої дитини
1. Відповідайте на запитання дитини якомога терпляче і чесно. Серйозні запитання дитини сприймайте серйозно.
2. Створіть у квартирі місце-вітрину, де дитина може виставляти свої роботи, не сваріть дитину за безлад у кімнаті під час її творчої роботи.
3. Відведіть дитині кімнату чи куточок винятково для творчих занять.
4. Показуйте дитині, що ви любите її такою, якою вона є, а не за її досягнення.
5. Надавайте дитині можливість проявляти турботу.
6. Допомагайте дитині будувати її плани та приймати рішення.
7. Показуйте дитині цікаві місця.
8. Допомагайте нормально спілкуватися з дітьми, запрошуйте дітей до своєї оселі.
9. Ніколи не кажіть дитині, що вона гірша за інших дітей.
10. Ніколи не карайте дитину приниженням.
11. Купуйте дитині книжки за її інтересами.
12. Привчайте дитину самостійно мислити.
13. Регулярно читайте дитині чи разом з нею.
14. Пробуджуйте уяву та фантазію дитини.
15. Уважно ставтеся до потреб дитини.
16. Щодня знаходьте час, щоб побути з дитиною наодинці.
17. Дозволяйте дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.
18. Ніколи не сваріть дитину за невміння та помилки.
19. Хваліть дитину за навчальну ініціативу.
20. Учіть дитину вільно спілкуватися з дорослими.
21. У заняттях дитини знаходьте гідне похвали.
22. Спонукайте дитину вчитися вирішувати проблеми самостійно.
23. Допомагайте дитині бути особистістю.
24. Розвивайте в дитині позитивне сприйняття її здібностей.
25. Ніколи не відмахуйтесь від невдач дитини.
26. Заохочуйте в дитині максимальну незалежність від дорослих.
27. Довіряйте дитині, майте віру в її здоровий глузд.